Hazard of Civilization ¨C Heavy Metal

Heavy metal refers to any metal that exceeds the density of 5g/cm3 and there are about 45 types. Most heavy metals such as mercury, lead, cadmium, arsenic are non-essential for human body and exist abundantly in nature. However, mining of heavy metals, increase of industrial and commercial manufacturing activities have released a lot of them into atmosphere, water and soil which become the prime disaster in current civilization ¨C environmental and food pollution.

Mind the Metals in Your Body
Inflow of heavy metals into sea, river and accumulation inside living organisms lead to mercury and arsenic levels beyond safety range in vast amount of sea products. Accumulation of pesticides (DDT), lead, cadmium and more heavy metals in soil produce toxic fruits and vegetables, whereas emissions from waste incineration and electricity generation factory would highly expose living creatures to heavy metals. When environment is subjected to different degree of pollutions and going through continuous ecological cycles, human could hardly escape from the attack of heavy metals.
Long-term accumulation of heavy metals in human body creates toxins that could hardly be excreted and result in chronic poisoning. Precipitation of heavy metals will severely damage brain cells, liver, nerve system and bone. It triggers high blood pressure, cancer, cardiovascular disease, blackfoot disease, deformed child, kidney failure and more chronic diseases.

External Toxin
Environment : polluted air and water, ultraviolet ray, magnetic wave.
Food : polluted seafood, crop, poultry and livestock by pesticides, chemicals and food additives.

......................................................................................................

Gejala Pemodenan - Logam Berat
Logam berat adalah logam yang mempunyai ketumpatan melebihi 5g/cm3. Ia merangkumi sebanyak 45 jenis. Kebanyakan logam berat seperti merkuri, plumbum, kadmium, arsenik adalah tidak diperlukan untuk kehidupan manusia dan biasanya ia diperolehi secara berleluasa di alam semulajadi. Namun, perkembangan pesat sedunia mencetuskan pelbagai bencana. Penggalian logam berat oleh manusia dan peningkatan aktiviti industri dan perniagaan mengakibatkan pengaliran logam berat yang banyak ke udara, saliran air dan tanah. Fenomena ini sememangnya memarakkan bencana utama pada zaman moden ini iaitu - Pencemaran alam sekitar dan makanan.

Logam Berat Toksin Yang Merbahaya
Pengalirian logam berat ke lautan dan sungai, seterusnya memasuki ke dalam benda hidup, menyebabkan kandungan merkuri dan arsenik bagi kebanyakan hasil laut melebihi tahap yang selamat. Pengumpulan ubat serangga (DDT), plumbum dan kadmium dalam tanah menghasilkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang bertoksik. Pembebasanasap daripada pembakaran sampah dan kilang penjana kuasa telah meningkatkan pendedahan logam berat ke alam kehidupan. Berikutan dengan pencemaran alam oleh logam berat yang semakin berleluasa, kita sememangnya sukar bebas daripada ancaman logam berat.
Pengumpulan logam berat dalam badan dalam jangka masa yang panjang akan meningkatkan penghasilan toksin dimana sukar perkumuhan dari badan dan mengakibatkan keracunan kronik. Pemendapan Logam berat dalam badan akan merosakkan sl-sel otak, hati, sistem saraf dan tulang. Selain itu, logam berat juga menggalakkan tekanan darah tinggi, kanser, penyakit kardiovaskular, penyakit kaki hitam, kecacatan bayi, kegagalan fungsi ginjal dan pelbagai penyakit kronik.

Punca Toksin Luaran
* Alam persekitaran: pencemaran udara dan air, sinaran ultraviolet, gelombang magnet
* Makanan: Hasil Laut, pertanian, haiwan ternakan yang dicemari oleh racun serangga, bahan kimia dan bahan tambah makanan

0 comments: